Winnerbäck är som kaffe

Det är sällan man tycker om kaffe första gången man smakar. Så är det med artisten Lars Winnerbäck också. Det är nog inte så många som gillar honom från den första tonen, men om man lyssnar några gånger blir det mer och mer klart.
Jag läste en väldigt bra artikel om Winnerbäck där det stod att i de flesta fall lyssnar man på texten 10% och musiken 90%, men Winnerbäck var tvärtom. Musiken var bara 10% och texterna hela 90%. Lasses texter är grymt bra och väldigt djupa. Det är inte så vanligt att någon bara kan dikta ihop texterna över en kväll.
Winnerbäck lyckas. De flesta låtarna är väldigt enkla och hade man bara lyssnat på musiken hade man nog stängt av för länge sen. Men nu finns det ju text till låtarna, tack och lov. Helt fantastiska texter som jag tror att de flesta kan känna igen sig själva i.
Det som är så unikt med Lars Winnerbäck är att han har ingen speciell målgrupp som musiken riktar sig till. De flesta kan lyssna på hans låtar och texter och gillar dem.
När man är på någon av hans konserter är det så blandat i publiken, från 12åriga tjejer till 60åriga tanter och alla därimellan är så sjukt lyckliga.
Såklart är det ganska självklart att publiken sjunger med på konserter, men dessa konserter borde ta pris i publik-sång. Publiken brukar till och med sjunga före Lasse själv och alla är bara så himla glada.

Ur "Tanken som räknas"
det är somliga dar
som man vänder sig om
och känner hur allting försvinner
hur man jagar och far
hur man snålar och spar
hur man lever så mycket man hinner

Ur "Om du lämnade mig nu"
jag skulle kunna leva utan den där blicken
som får mig ur balans
jag skulle sakna den där stunden som vi har
när vi till slut har blivit sams


Ur "Hugger i sten"
som du sa, det verkar svårt att bli riktigt nöjd
det är så lätt att fantisera
mina tankar och minnen står mig upp i halsen
men mycket vill ha mera


Som ni förstår finns det så många låtar av denna underbara artist.
Imorgon ska jag och Jenny träffas på stan och köpa biljetter till Winnerbäck den 4e december. Det blir tredje gången vi går tillsammans för att kolla, lyssna och beundra Lasse.

Lars Winnerbäck. Jag vet inte om det finns ord som kan beskriva känslorna som finns för dina fantastiska låtar.







Bilder: Winnerbäck, Säterdalen 30 juli -08

Kommentarer
Postat av: MADDE

Sv: okej de var väldigt länge! :D hur gamla var ni när ni blev ihop? :)

2009-09-22 @ 07:17:52
URL: http://mjaaaow.blogg.se/
Postat av: Johanna

det blir mkt plugg, sen kommer min mamma o hälsar på i helgen =)

vad ska du göra?

2009-09-22 @ 10:40:26
URL: http://materialgirl.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0