Follow your dream or do something else?

Alla runt om mig minns hur mycket jag älskade att spela klarinett och att det enda jag ville bli var musiklärare. Den drömmen har följt mig i många år och det är något jag fortfarande vill.
Under och efter gymnasiet förändrades den här drömmen och jag blev mer intresserad av Turism.
På något underligt sätt gav jag upp musiklärardrömmen av ren lathet och struntade bara i det.

Kan man göra så? Bara ge upp det man alltid pratat om?

Jag har som sagt kommit in på en skola i Norrtälje som reseledare. Utbildningen verkar riktigt skoj och jag tror jag kommer trivas, men på något sätt känns det inte som om jag kommer att höra hemma där. Det är inte musik.

Jag har ägnat tre dagar i buss åt att försöka besluta mig om vad jag ska göra till hösten. Två alternativ finns:

1. Gå i Norrtälje som bestämt och läsa till reseleadare.
2. Tacka nej till Norrtälje och ägna ett år till att bara spela klarinett och hoppas på att komma in på någon form av folkhögskola.

Det jag känner för Norrtälje är just nu att det inte är mitt framtida jobb. Det kommer bli ungefär som de som går någon "rolig" linje på gymnasiet eller efter gymnasiet som bara vill ha något roligt år. Så kommer Norrtälje bli för mig. Jag älskar verkligen att resa och jag tror det kommer att passa mig. Men på något sätt tror jag att Reseledare passar mig bara i något år, sedan är jag på jakt efter något annat igen.
Det var ju trots allt Musiklärare jag ville bli först och det är verkligen det roligaste yrket som finns. Tro mig. (Har gjort praktik med min klarinettlärare 2 gånger).

Det var någon underbar och klok människa som sa till mig att "Man ska gå efter sin första dröm"

Nu blev det väldigt långt, det kommer mer om Italien sen.
Hoj
/AnnSo


Kommentarer
Postat av: Arne Karlsson

Jag tycker du ska satsa på reseledare till hösten. Du behöver inte ge upp din första dröm bara för att du håller på med något annat. Bli reseledare. Res, upplev och upptäck världen och dess berikad kultur. Du vinner så mycket på det. Du får en enorm erfarenhet. Självklart håller du samtidigt på med din klarinett och dess musik. Om ett par år, med lite mer skinn på näsan, kan du satsa på att bli musiklärare. Tänk till exempel om du har gått och varit lärjunge hos någon musiker, som är hyfsat känd eller vis som du har stött på när du har florerat i andra länder som reseledare, eller t.o.m. har en musikutbildning från utlandet.



Du kan inte förlora något på att testa på reseledaryrket. Eller jo. Det enda du förlorar är utebliven erfarenhet.



Du är ung, livet är långt. Du har alla möjligheter i världen att bli musiklärare.



Hälsningar, eder, Arne Karlsson.

2009-07-08 @ 14:05:37
Postat av: helen

det låter på dig som du redan bestämt dig. Iallafall i detta inlägg. inte e de som kom efter :P

2009-07-10 @ 16:54:34
Postat av: helen

det låter på dig som du redan bestämt dig. Iallafall i detta inlägg. inte e de som kom efter :P

2009-07-10 @ 16:54:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0